12 Juni. Uppdatering...

Ja, här har det inte skrivits på en vecka, och det finns en bra anledning till det.
Elvi är varit väldigt skadad och jag har spenderat min lediga tid i stallet hela tiden. (jag går fortfarande i skolan)
I onsdags var jag till och med hemma från skolan för att hon var så dålig.
Det hände i tisdags, vi skulle ha hopptränat. Men istället hittade jag henne i hagen jätteskadad.
Hon har den största svullnad ni kan tänka er (om ni inte tror mig ska ni få se) Det är knappt att hon går på v.framben.  Svullnaden förhindrar en liten del till att hon inte kan röra benet (så stor va den)
Lotta ringde vet. åt mig och vet. kom efter ca. 1h (hade två andra akutfall) Vet. gav Elvi smärtstillande sen kunde hon inte göra annat än att säga att Elvi ska ha boxvila.
Hon sa även att det kunde vara en  spricka i bogen.
Elvi mår verkligen skit, hon kan knappt kissa (vilket hon gjorde under natten sen) hon äter när jag matar henne, hon biter i väggen. Jag har aldrig sett henne må så dåligt över en skada förut. Jag var så himla hjälplös. Så dåligt som jag mådde, har jag aldrig gjort förut i hela mitt liv- att se sin älskade vän må så dåligt.
Det gör så ont när man inte kan göra ngt åt det.

Men Elvi har nu haft boxvila sen i tisdags och hon går på metacam som vet. gav oss. Hon var redan bättre på onsdagen när jag kom vid 10 tiden.
Redan på onsdags fm började hon röra sig självmant i boxen osv. vilket var ett positivt tecken.
Sen på torsdagen var hon som vanligt i psyket igen. Skönt, hon åt osv. som vanligt igen.
Men svullnaden återstår nu kvar, den har blivit bättre och bättre, den har även flyttat på sgi neråt mellan frambenen.
Så idag fick Elvi lämna boxen efter 3 dygn/dagars boxvila för en promenad. Hon var superglad kan jag säga.
Hon har varit riktigt förbannad över att hon inte får gå ut med de andra.
Jag måste säga att det har gått vääldigt fort med tillfrisknandet. Nu går hon obehindrat, men det är den stora svullnaden som återstår. Men det lär ta ett tag.
Men det är hela historien ganska kortfattad om man säger så.
Så här såg det ut i onsdags morse.

Så här ser det ut idag.


Det är en STOR förbättring sen i tisdags när jag hittade henne. Och hon går nu obehindrat vilken är en STOR lättnad!
Det ser nog värre ut än vad det är måste jag säga.
Hon har alltså fått sig en spark av ngn i hagen, och sparken har väl träffat ngn mjukdel och så har det blivit en stor svullnad (och lårkaka)
Men nu är både jag och Elvi lugna, och hon är på bra humör och mår bra (förutom att hon måste stå innte ;))
Men från och med idag ska jag gå med henne runt stallet en gång om dagen, sen får hon gå ut i en liten hage efter några dagar.
Så ser det ut just nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0