Förklaring

Okej, nu när jag tänker efter behöver jag ju egentligen inte förklara någonting. Men jag tänker ändå skriva hur det ligger till här.
Vi har nu besökt Mantorpkliniken för andra gången, varav första gången de inte hittade orsaken. De ville inte fortsätta leta med tanke på att hon var så halt. Så vi fick åka hem med metacam i hopp om att det skulle hjläpa om hon hade en vrickning eller vad som.. (orkar inte förklara så ingående)
Men en sak som är säker var ju att vi inte kom hem speciellt smartare och lugnare.

Igår var Elvi och jag där igen på återbesök och skulle fortsätta hältutredningen. Det "slutade" med att vi nu fått reda på vad där är som gjort att hon är halt. Hon har en hovbensfraktur. Tårarna brast när veterinären satt och visade bilderna och sa hur det låg till, för alla känslor kom på en och samma gång, så himla skönt att få veta vad det är så vi kan göra någonting åt det, men jobbigt eftersom hon nu måste ha boxvila i 6-8 veckor.
Men vi fick gå in till smedjan och så ringskodde dom Elvi, detta för att hoven ska vara helt stilla. Vi ska tillbaka om 4 veckor igen och lägga om skon och ta nya röntgenbilder och se hur frakturen ser ut.

Men veterinären sa att det är stora och goda chanser att hon blir helt återställd! Det är många hästar som kommit in och inte kunnat stå på de benet men ändå blivit helt återställda och veterinären lät helt säker på sin sak och det gör mig helt lugn!!
Men i Elvi´s fall så hade det inte gått av ända upp till leden utan här har den "bara" "spruckit" halva och så har den redan börjat läka ihop, för på röntgenbilderna så såg man att det var lite difust (alltså att det hade börjat blivit lite färgat) och inte var ett helt svart sträck.

Men Elvi kommer inte ha ett så roligt liv framöver, men jag ska göra så gott jag kan så att det kan bli lite bättre.
Men jag hoppas ändå att hon vet att jag gör det för hennes bästa.
Min bästa häst!! <3 <3

Så så ligger det till.

Bilden är tagen för några dagar sedan :´)
<3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0